FO: Greco

Denna sommar har jag varit ledig. Ledig-ledig. Ledig hela tiden. Jag har inte haft sommarlov på det här sättet sen jag var 16. Visserligen har en hel del tid gått åt till att förbereda och genomföra en flytt, men jag har ändå haft mycket tid över då jag varit ensam hemma. Således har jag hunnit sticka en hel del. Sommarens första FO (finished object) blev den stickade crop topen (!!!) Greco från Pompom Quarterly, nr 14.

greco§

På bilden kan ni se en kvinna som formligen skiner av självbelåtenhet. Jag blev oerhört nöjd med denna lilla t-shirt, trots allt som talade emot detta:

  1. Garnet. Jag använde Drops Belle, ett relativt nytt garn som är en blandning av lin, bomull och viskos. Jag stickar nästan enbart med ull och ullblandningar och tycker generellt att växtfibrer är något av en pina att arbeta med och bära. Drops Belle var inte helt lätthanterligt – det splittade sig väldigt lätt – men uppstickat blev det himla trevligt. Mjukt och skönt, men ändå stabilt nog för att hålla formen. De olika fibrerna tycks ta upp färg olika bra, vilket ger tyget en lätt melerad effekt som jag tycker väldigt mycket om.
  2. Stickfastheten. Jag använde ett annat garn än det rekommenderade, och trots exakt samma löplängd/100 gram var det helt jäkla omöjligt att lyckas få till rätt stickfasthet. Efter fyra provlappar var jag fortfarande bara nära. Då sa jag FUCK IT och stickade på vinst och förlust med egna modifikationer av mönstret där det verkade vettigt. Och så kom den färdiga tröjan på kroppen och satt som en smäck. En underbar känsla av att ha lurat systemet infann sig.
  3.  Det är en stickad crop top. Sannolikheten att jag skulle trivas i ett så orimligt plagg var minimal. Men det gör jag. Såhär bra till och med:greco2

Några ord om mönstret: tydligt skrivet och mycket snabbstickat. Väldigt förtjust i ränderna med dess olika strukturer, samt i den djupt v-ringade ryggen med knytdetalj.

20150724_134733Och nej, låt er inte luras av bilderna. Det må vara soligt, men det var 12 grader varmt, dvs genomsnittstemperaturen i Jämtland hela denna sommar (obekräftade uppgifter). Detta är enda anledningen till att jag inte burit Greco varje dag hela tiden.

3 reaktioner på ”FO: Greco

  1. himla charmigt plagg. ser verkligen ut som om man ska kasta på sig tröjan över baddräkten när man cyklar till stranden iklädd en KJOL SOM BÖLJAR I VINDEN. jag ÄLSKAR att ha på mig lin. har massa t-shirts i lin som är aboslut fantastiska verkligen. tycker det andas mkt bättre än bomull etc. har dock aldrig stickat i lin. vore kul att testa!

    • Den är precis så trevlig! Jag har stickat i både lin och linblandningar och föredrar nog det senare, mest pga att enbart lin är rätt tufft mot händerna (hej skavsår). Dock blir det fantastiskt uppstickat!!

Kommentera

