Höstplaner

För mig är halva nöjet med stickning planeringsfasen – titta på mönster, fundera, se över garnalternativ, fundera, gå igenom andras projekt på Ravelry, fundera, titta i garnstashen, fundera, osv. Jag vet inte riktigt varför jag tycker just den här biten är så rolig – kanske för att det inte går att göra några misstag? men just nu ägnar jag orimligt mycket tid åt att planera höstens projekt.

Eftersom hösten är kall, blöt och blåsig och jag kommer behöva gå över en vindpinad bro två gånger dagligen ville jag ha en riktigt tjock tröja, förslagsvis något flerfärgsstickat i ull där de extra trådarna på baksidan binder extra mycket luft och värme i plagget. Valet föll på Aubrietia från Pompom Quarterly 11.

Den är pretty damn close to perfect, och jag har faktiskt redan hunnit lägga upp till denna. Jag använder Cascades Eco Wool, otroligt fluffigt och mjukt men verkar ändå slitstarkt. Hurra!

Jag har även hunnit med att sticka en mössa som funnits i min kö på Ravelry länge, nämligen Moon Sprites av Dianna Walla. Den behöver bara ett bad och en pompom, och jag planerar redan att sticka en eller två mössor till efter detta mönster. Det är snabbstickat, passformen är toppen och det är ett idealiskt restgarnsprojekt. Jag har en stor påse med lettlopi-rester som gärna får bli mindre.

När jag och min sambo var i London i juni besökte vi Loop, den kanske mest berömda garnbutiken i Europa. Jag köpte inte mycket där, men jag fick med mig en mycket vacker orange härva sockgarn från Madeline Tosh. Den ska troligen få bli en Mountain Moss Shawl:

Och slutligen, min stickhöstsfavorit: Capen Fröken Lundgren designad av Emma Andersson. Den är så vacker, och jag inbillar mig att jag i den äntligen skulle bli så där ouppnåeligt mystisk som jag så länge strävat efter att bli.

Det kommer bli en ullig höst. Vad ska ni sticka?

4 reaktioner på ”Höstplaner

  1. asså jävlar, capen!!!! jag önskar jag tyckte om hur jag ser ut i cape för den är rejält cool!!! själv stickar jag mest randiga projekt, barntröjor eller ribbstickade barntights. jag är ganska sugen på att sticka fler koftor/tröjor till mig själv men det får dröja lite tills jag köper in mer garn. vill egentligen köpa på nästa symässa (mässpris mmmmmmmm, typ 15 kr billigare per härva från ullcentrum som jag vanligtvis köper från. det blir en stor jäkla skillnad på hur mkt garn man får om man lägger typ 2k) men eftersom jag hamnar i en flytt blir det mest lämpligt med göteborgs symässa och den är om FEM HUNDRA MILJARDER ÅR och vet inte ens om ullcentrum kommer dit :/ ugh. men så I make do med det jag har = randiga småprojekt. har stickat en miljard tvåfärgade vantar men är så! himla! trött! på det nu.

    • Mässpriser är verkligen da bomb! Hoppas på att kunna åka på syfestivalen i Stockholm i februari som en födelsedagspresent till mig själv hehehe. Har tonvis av restgarner jag borde inventera och göra något av men alltså oooorka. *mogen*

      • omg älvsjömässans syfestival. jag var på den i malmö i år och tror älvsjös är mkt större. 😐 vill ocksååååååå.

        göööööör det emmaaaaaa. jag har i princip bestämt mig att sticka klart på allt garn jag har innan nytt köps (med ett undantag och det är en grön kofta till mig själv jag ska köpa garn till för pengar jag fick i examenspresent ok, jag förtjänar det) och det är riktigt tillfredsställande att se högen krympa faktiskt!!!

Kommentera

