FO: Mother Chucker

Under åren jag stickat aktivt har jag hittat ett par tre favoritdesigners. Kate Davies, Kamilla Svanlund och Dianna Walla gör alla mönster som får mitt hjärta att klappa lite extra, men den designer jag äger och har stickat flest mönster från är Andi  Satterlund.

Andi designar mestadels vintage/retroinspirerade koftor och tröjor, ofta midjekorta (älsk) med många knappar (älsk) och roliga flät- eller spetsdetaljer (jätteälsk). I januari avmaskade jag en lila tröja stickad efter hennes mönster Chuck och den har använts flitigt sedan dess.

20150910_173211Chuck stickas på samma sätt som många andra mönster av Andi Satterlund: En börjar med bakre delen av axlarna och nacken, för att sedan plocka upp och sticka framstycken och halsringning. Alltihop sätts sedan ihop under ärmarna och stickas därefter runt. Det är en rolig konstruktion men en hel del att hålla reda på, särskilt som Chuck har ett ganska komplicerat  (men tokfint) flätmönster mitt fram.

Chuck gick ganska fort att sticka vill jag minnas – det är en liten tröja, midjekort och med trekvartsärm. Dessutom på större stickor och ett garn i dk/worsted-tjocklek. Det blev aldrigt tråkigt utan varje moment tog lagom lång tid. För första gången lyckades jag dessutom åstadkomma en snygg ärmkulle med hjälp av short rows:

20150910_173631MMM CHECK OUT THAT BAD BOY.

Tröjfakta:
Mönster: Chuck av Andi Satterlund. Finns på ravelry för några dollar. Jag stickade storlek small eller 33 tum.
Garn: Cascade 220 Heathers i färgen Misty Lilac. Jag använde lite drygt två och en halv härvor. Billig stickning med andra ord.
Stickor: 4,5 och 5 mm om jag inte minns helt fel.
Töntig namnreferens: Taylor Swift – Bad Blood-videon.

2 reaktioner på ”FO: Mother Chucker

  1. framhäver verkligen din midja och ser liksom klassiskt elegant ut tycker jag. snygg kombo med de byxorna! flätor är riktigt fint men jag tycker det är såååå trååååkiiiigt eftersom det går lite långsammare :/

    • Tack ❤ en favorit verkligen, syns på hur noppig den börjar bli hehe. Kan rekommendera denna om man vill ha en flättröja men ogillar flätor, i och med att den är kort i modellen och i grovt garn går det hyfsat fort ändå!

Kommentera

