FO: Winding Way

För att vara relativt små projekt, tar ett par sockor mig oerhört lång tid att sticka. Detta beror främst på att jag inte gärna monogamstickar sockar utan istället brukar låta dem bli bakgrundsstickningar. När jag behöver en paus från ett annat projekt, har mycket att göra och behöver fokusera på något lättsamt en stund, eller är i skolan långa dagar passar sockor utmärkt. Ett varv här och ett varv där gör att jag inte hinner ledsna på småsmå stickor och tunt garn, och sockorna blir längre och längre, om än långsamt. Det sockpar som knölats ner i skolväskor och bakom soffkuddar de senaste månaderna är nu färdigt, och ser ut såhär:

20151008_13313420151008_133121Ganska tjusiga, om ni frågar mig. Mönstret kommer från duktiga designduon Tin Can Knits, och var riktigt roligt att sticka. Spetsmönstret är rätt intuitivt och gick fort att lära sig. Jag gillar också att  baksidan på skaftet är resårstickat ända ner till hälen, det får sockorna att sitta bättre. Garnet valdes i panik fem minuter innan garnaffären skulle stänga, och jag var osäker på färgen till en början. Nu är jag dock ganska förtjust i den (eller så har jag bara vant mig efter två månaders exponering). Tanken var att de här sockorna skulle ges bort, men eh. Vi får se hur det blir med den saken.

Sockfakta:

  • Mönster: Winding Way av Tin Can Knits. Tydligt och välskrivet. Innehåller instruktioner för hur en kan spegelvända mönstret på den ena sockan, något jag uppskattar.
  • Garn: Drops Fabel. Använde som vanligt knappt 1,5 nystan. Måste hitta på något vettigt att göra med sockgarnsrester.
  • Stickor: Kollage Yarns fyrkantiga strumpstickor, 2,5 mm. Jag skrev en recension av dem till höstnumret av Avmaskat som kom ut igår. Rekommenderar köp, inte bara pga. min hard-hitting journalism utan också för att detta nummer innehåller massvis av fina sockmönster. I min takt kommer det ta mig ca 37 år att sticka dem alla.
3 reaktioner på ”FO: Winding Way

  1. väldigt fina! tror jag nämnde det på fb men trasmattesockor är jättebra för restgarn i samma tjocklek iaf. 🙂 hur håller hälarna i längden? jag har alltid reflexmässigt gjort förstärkt häl (r: *lyft sticka*, a: *a*).

  2. De sockorna har jag också bland mina favoriter på Ravelry. Angående restgarner, så kan jag bara hålla med ovanstående; randiga restgarnssockor! Kolla upp hur man gör russian join om du inte redan kan det, då slipper du t o m fästa en massa trådar.
    Kul att hitta en (för mig) ny stickblogg förresten! Klickade mig hit via Roma Mittens-gruppen på facebook. ☺

    • Det är ett väldigt trevligt mönster som sagt 🙂 Kul att du hittat hit, hoppas du gillar bloggen! Och tack för ett jättebra tips, kan erkänna att det är trådfästningen som fått mig att undvika randiga sockor hittills… inte min favoritsak att göra, haha!

Kommentera

