FO: Sigbart 2.0

I våras när min faster fyllde år stickade jag ett par gråvita stjärnmönstrade vantar till henne. Det gjorde lite ont att skiljas från dem – de var klassiska, hade bra passform och var dessutom det första flerfärgsstickade vantpar jag gjort som inte blivit hjälplöst knöliga. Så härom månaden började jag sticka ett par till, till mig. I vitt och gråbrunt, så de skulle matcha min nya vinterkappa. Och sen träffade jag mamma och mindes att hon gillade fasters vantar och hennes kappa har nästan exakt samma färg som min så att… jag kommer inte behålla det här paret heller. Men fina är de.

Sigbart1 sigbart2 sigbart3Mönster: Sigbart av Kamilla Svanlund, från boken Vantar för alla årstider. Köp den om du inte redan har den, superbra bok! Har stickat totalt fem par vantar därifrån (och behållit ett. Vafan).
Garn: Tove från Sandnes. Trevligt garn som inte gör så mycket väsen av sig. Drygt också, har nästan hälften kvar.
Stickor: 2,5 mm.
Modifikationer: Egentligen ska dessa vantar ha en I-corduppläggning men det orkade jag helt enkelt inte med. Stickade fyra varv resår istället.

3 reaktioner på ”FO: Sigbart 2.0

  1. dessa är verkligen otroliga, så skönt med så lugna färger och så klassiskt mönster. hur många maskor är de på? blir lite sugen men det ser ut som om det är lite för många maskor för att det ska passa mig helt.

Kommentera

