FO: Sundottir

En av mina absolut mest välanvända stickade plagg är islandströjan Sundottir, designad av Dianna Walla. Jag hittade mönstret på ravelry i våras, reste 22 mil tur och retur för att köpa garn, lade upp och stickade som i trans åtta dagar i sträck. Sedan dess har jag burit den minst en gång i veckan. För ett tag sen glömde jag tröjan i Stockholm och reagerade ungefär som ett litet barn som sett sin glass bli överkörd av bussen. Övervägde att be pappa vända bilen i Uppsala för att köra tillbaka och hämta tröjan pga DEN ÄR EN SÅ STOR DEL AV MITT LIV men insåg att det var ett hopplöst företag. Istället tvingade jag min stackars syrra att posta den till mig samma dag och jag var olycklig ända tills den var i min famn igen.

Jag vet inte varför jag gillar den här tröjan så mycket. Förmodligen är det en kombination av följande:

  1. Fantastiskt bra passform. Sundottir är insvängd i midjan, har nättare ärmar och är lite kortare än de flesta traditionella lopapeysor. Detta ger ett lite elegantare och mer skräddat intryck. Mindre arbetströja, mer Grace Kelly på skidsemester. I nacken stickas dessutom flera förkortade varv ovanför okmönstret vilket sänker halsringningen där fram en aning. Mycket piffig detalj som jag kommer låna till andra tröjor.
  2. Garnet. Lett-lopi är ljuvligt att sticka med och bära. Lätt och varmt och rivigt. Jag kan utan problem ha det direkt mot huden men vet att många andra tycker det är för stickigt.
  3. Mönstret i oket är så vackert, klassiskt och lättstickat.
  4. FÄRGEN. Bilderna gör den inte rättvisa. Det är en rävsvans-ekorre-kastanjaktig orangerödbrun som glöder och skiftar på ett helt magiskt sätt.

Jag kommer fortsätta slita på Sundottir tills den inte finns kvar mer. Och då kommer jag sticka en till.

sundottirsundottir2

Och ja, jag vet att bildkvaliteten är horribel. Så går det när en inte äger en riktig kamera och tvingar sin sambo att fota en när han redan är försenad till jobbet.

Detaljer, detaljer:
Mönster:
Sundottir av Dianna Walla. Lite dyrare, men det är så otroligt välskrivet och har så snygg layout att det var värt varenda krona.
Garn: Lett-lopi. Jag använde fem nystan av färg 9427 (den verkar inte ha något skojigare namn) och ett nystan vitt.
Stickor: 4 och 4,5 mm.
Projektet på Ravelry: Här.

4 reaktioner på ”FO: Sundottir

  1. väldigt vacker! mönstret påminner lite om mariuskofta tycker jag och den står som nästa på tur när jag tar mig tid och råd att göra ett så stort projekt som en tröja/kofta.

Kommentera

