FO: Strokkur

Ännu en islandsinspirerad tröja har flugit av stickorna, och jag är oklädsamt nöjd med att välkomna Strokkur in i min tröjlåda:

20151114_13135920151114_131354AWWWW YEAH. Mönstret är något av en Ravelryklassiker, med 547 projekt i skrivande stund. Efter att ha stickat en egen förstår jag varför – mönstret är oklanderligt tydligt och de passformsproblem som många traditionella lopapeysor lider av är listigt åtgärdade.

Bålen formas med midjeminskningar på både fram och bakstycke – inte i sidorna utan i kilar mitt på, vilket gör att de nästan är osynliga. När ärmarna stickas ihop med kroppen görs några raglanminskningar vilket eliminerar det mesta av pösigheten en kan få under ärmarna annars. Förkortade varv stickas både under och över det mönstrade oket vilket sänker halsringningen framtill. Har läst mig till att människor inte ser likadana ut på fram- och baksidan (JAG VET JAG BLEV OCKSÅ CHOCKAD) och detta är ett smart sätt att undvika den där känslan av att konstant bli litelite strypt av sin egen tröja.

20151114_131516 Okmönstret skulle nästan få ett eget inlägg – det är så vackert i all grafisk enkelhet. Minskningarna är snyggt inkorporerade i mönstret och sådant ger mig oerhörd livsglädje. Älskar känslan av att någon har tänkt till. Mmmm. I den här färgen ser det nästan ut som en väldigt maffig halskedja, vilket får mig att känna mig lite som en 1500-talskung typ Henry VII. Eller Rickard Lejonhjärta från Robin Hood.

henryviiirickard lejonhjärtaTotalitära dårar och tecknade kattdjur. Helt rimliga modeförebilder. Eller som en kompis uttryckte det på twitter: ”Vore det väldigt off att kalla dig ”mordelejon”?

Nej. Nej, det tycker jag faktiskt inte.

Projektfakta:

Mönster: Strokkur av Ysolda Teague. Finns på ravelry för några pund.
Garn: Lett-lopi från Istex. Jag använde sju nystan av grundfärgen och ca ett halvt nystan av vardera kontrastfärg.
Stickor: 4 mm.
Projektet på Ravelry: Här.

4 reaktioner på ”FO: Strokkur

  1. omg den är fantastisk! ser verkligen ut som en kung/hiphoppare i den färgen 😀 jag blir sugen på att sticka fler tröjor, och testa flera tjocklekar på garn än vad jag gör nu (kör konstant på 300m/100g tvåtrådigt ull) men jag har samtidigt snöat in mig så jäkla hårt på svenska fibrer och typ det enda andra jag sett svensk ull i är 250m/100g. det där ser betydligt tjockare ut?

    ps blir fucking galen på detta. har ett gammalt wordpresskonto som bara är skräp och vill INTE behöva logga in på det men vill ju ange korrekt mejl här och DET GÅR INTE. den vägrar låta mig fortsätta eftersom mejlen är kopplad till ett wordpresskonto och den rkäver att jag loggar in. ändrade mejlen på wordpresskontot men det hjälpte inteeeeeeeeeeeeee och kontot går inte att ta bort!!!!! VARFÖR!!! feel my pain

    • HAHA och jag som har varit så vansinnigt frustrerad över att inte lyckats ta bort kommentarsspärrar!! ❤ jag tror att Kampes har ett tretrådigt garn som skulle kunna passa, 200 m/100 g! Lett-lopi har 100 m/50-gramsnystan 🙂

      • *le fail*

        Tycker Kampes är lite för strävt att sticka i 😦 Men slog mig nu att Ullcentrum har tretrådigt garn också. Kanske får ta och testa någon gång. Jag har lite som mål att sticka upp allt garn jag har innan jag köper nytt.

  2. jaha vad dum i huvet jag är, jag bara antog att det inte gick alls utan mejl men det gjorde det ju. feel my stupidity

Kommentera

