FO: Aubrietia

Någon som minns inlägget om mina stickplaner för hösten? Det går riktigt bra – den svartvita capen sitter på stickorna (och varven börjar redan bli olidligt långa), sjalen behöver bara blockas och den moderniserade lusekoftan Aubrietia är sedan ett par veckor tillbaka helt färdig. Bilder? Bilder.

20151114_135133

Titta så snyggt! I vardera sida på kroppen finns en bredare blå rand med en rosa rand på varje sida. Dessa fortsätter ända upp till halsen och markerar raglanminskningarna. Älskar såna genomtänkta detaljer.

20151114_135111

Även ökningarna på ärmen är ruggigt snygga – istället för att avbryta lusemönstret blir de här en extra dimension. Jag hoppas det går att se trots den ganska dåliga bilden pga. BLIXT! TUFFT!

20151114_134953

Tröjan i sin helhet tillsammans med en mkt mkt nöjd ägarinna. Den observanta läsaren  kan notera att halsringningen på min tröja ser lite annorlunda ut än på modellen. När jag följde mönstret fick min tröja i princip en polokrage (misstänker att mitt row gauge var lite off) vilket var hiskeligt osmickrande. Jag repade upp därför upp ett tiotal varv och fick en vidare men lägre halsringning vilket jag trivs utmärkt med. Jag förlängde dessutom kroppen på tröjan med fem centimeter för att kunna ha den till byxor också.

Projektinfo:
Mönster:
Aubrietia av Beatrice Perron Dahlen.
Garn: Cascade Eco + i färgerna Navy och Crushed Berry. 1,5 jättehärva blått och lite drygt en halv jättehärva rosa. Mjukt och skönt garn men ganska löst spunnet, vilket gör att det noppar en del. Hoppas att det bara är lösa fibrer som lossnar nu i början och att det inte kommer så mycket mer efter jag tagit bort dem.
Stickor: 5 och 5,5 mm.

Kommentera

