Stickambitionerna 2016

Jag brukar inte ha några nyårslöften (känns inte det som något folk höll på med på 90-talet?), men vad gäller stickning brukar jag ändå försöka sätta upp några mål för att undvika att fastna i att sticka samma sorts projekt hela tiden. Som till exempel november och december 2015 då jag stickade fem par vantar. Varav två par exakt likadana. Jag gav bort allihop. Till en frusen bläckfisk.

Förra året hade jag två ganska odetaljerade mål: Jag ville bli bättre på flerfärgsstickning, och sticka fler tröjor. I mina ögon uppfyllde jag dessa mål med råge, och allt liksom kulminerade i koftan Vera.

*Torkar glädjetår*

Detta år tänkte jag ha något mer specifika målsättningar, nämligen dessa:

  1. Sticka fler tröjor/koftor i tunnare garn. Som det är nu använder jag mina tre islandströjor absolut mest av mina hemstickade plagg, och ibland blir det väl varmt. Fairchild av Bristol Ivy är fin, Hitofude av Hiroko Fukatsu likaså. Jag drömmer också om Dianna Wallas Ebba men är osäker på vilken färgkombination jag skulle vilja ha.
  2. Våga sticka plagg som inkluderar sömmar! Jag har kategoriskt undvikit alla mönster som innebär mer sömnad än några maskstygn under vardera ärm, men nu ska det bli ändring. Det kan ju inte vara helt omöjligt? Eller?
  3. Sticka upp garn som legat i stashen i flera år för att jag tyckt att ”det är för fint för att sticka med”. Detta är dålig logik.
  4. Köpa mer lokalt/småskaligt/ekologiskt/indiefärgat garn och mindre från stora företag.
  5. Inte svara ”MEN DET ÄR ETT FEL HÄR” varje gång någon säger ”Har du stickat den?! Vad fin!”
  6. Stickblogga mera. Och inte bara för att få använda den i mina ögon briljanta nya inläggskategorin ”Knitflix and chill”.

Vad är era ambitioner?

5 reaktioner på ”Stickambitionerna 2016

  1. gör klar min förbannade kofta ( http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7074&cid=12 , min ärm blev fuckad så måste sticka om den) och gör några koftor till till MIG
    sticka tröjor till min systers barn + bonusbarn (u g hhhhhhhhhhhh men jag har lovat)
    gör fler sockor
    tjocka tovade tumvantar med BRODERAT MOTIV
    gå på en stickningsgrupp/fika/whatever, var social med stickningen

Kommentera

