Januaris ravelryfavoriter

Januari har varit en fin stickmånad. Jag avmaskade två koftor, Belmont och en än så länge ofotograferad teststickning av duktiga Linnéas nya koftmönster. Däremellan har jag stickat ett par varv här och där på ett par bassockor, men mestadels ägnat mig åt att spana efter potentiella nya projekt på ravelry. Några av mina favoriter syns här nedan.

1. Sjalen Waiting For Rain av Sylvia Bo Bilvia

Img_6099_small2
Bildkälla

Det var längesen jag blev såhär peppad på ett sjalmönster. De flesta sjalar jag stickat har antingen spetsmönster över hela sjalkroppen eller en smal avslutande spetskant. Den här rätstickade modellen med revor av spetsstickning känns ny och rolig. Dessutom verkar sjalen ha den där formen som ligger så bra över axlarna. Sylvia Bo Bilvias mönster är dessutom i regel mycket välskrivna och lätta att följa.

2. Rhombille av Gina Röckenwagner

141215_pompom_16_shot_09_084-_small2
Bildkälla

Pompom Quarterly släppte nyligen en preview på det kommande vårnumret. Hela kollektionen är ljus och krispig (temat för numret är ofärgat garn – kul!), men mest fastnade jag för Rhombille, som med det nästan tredimensionella mönstret så att säga sticker ut (hahaha ordvits yassss). Älskar den vågiga nederkanten!

3. Laverne av Rachel Coopey

Lo_res_coopey_2315_small2
Bildkälla

I december köpte jag flera stickböcker som en tidig julklapp till mig själv. En av dem var Coop Knits 2 av Rachel Coopey, för att motivera mig själv att sticka upp allt tunt sockgarn jag har liggande.  Boken är fantastiskt fin, med sockor uppstickade i godisaktiga pastellfärger. Laverne är mina favoriter, med flätor i diamantmönster.

That’s all, folks.

 

 

 

En reaktion på ”Januaris ravelryfavoriter

Kommentera

