En grön kofta och vårlängt

Nämen, vad är detta för alvisk uppenbarelse?

DSC_0304

Räds icke, det är bara jag! I min nyss färdigställda kofta, Juni av Linnéa Öhman. Jag fick privilegiet att teststicka koftan, och om jag inte minns fel släpps mönstret alldeles strax.

Löv i två kolumner pryder framstyckena, och ryggen är helt i lövmönstrad spets.Den perfekta vårkoftan – trots att den är stickad i ull är den ändå inte överdrivet varm. Resåren i nederkant och ärmslut tror jag kallas bruten vriden resår. Jag är mycket förtjust i den resulterande strukturen!

Garnet är Magasin Duetts Pop, ett fyrtrådigt merinogarn. Jag är inte van vid såhär mjuka garner men jo, visst är det trevligt. Färgen är också fantastisk, som nyutslagna björklöv. Inte för att jag har sett några sådana ännu i år, min kvalificerade gissning är att den jämtländska våren är ytterligare någon månad bort. Kanske är detta orsaken till att jag nyss slutförde ett par bladmönstrade vantar. Och beställde garn och mönster till en babydress med lövmotiv. Bra kvinna reder sin egen vår.

DSC_0345

Jag är mycket glad i min nya kofta. Jag kommer dock förstärka knappbanden med ett vävt band, träknapparna är lite tunga och bandet drar sig lite, vilket man kan se på bilden nedan. Och nej, bandet är inte lövmönstrat.

DSC_0327

Det är blommigt.

8 reaktioner på ”En grön kofta och vårlängt

  1. herregud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vilket otroligt snyggt mönster och du stickar så fint och är så classy 8)))) jättefina knappar också, var har du fått tag på dem?

  2. Åh vilken fin! Och ”sport” som är en sån trevlig tjocklek. Ser verkligen fram emot mönstret! Jag har precis fått Siri av stickorna (lagom tills det är för varmt för en sån kofta) och den var rolig stickning och sitter prefekt. Så jag stickar gärna Linneas mönster igen!

Kommentera

