l00t

I juni och början av juli var jag i Stockholm ett par omgångar (för en möhippa och ett bröllop – när blev jag så gammal att jag har vänner som går och gifter sig?). Eftersom jag hade lite tid över båda gångerna hann jag också med att besöka ett par garnaffärer och med besked överskrida min garnbudget för detta kvartal.

Makeri 14 är en pytteliten butik i Gamla stan, som på ett magiskt sätt lyckas trycka in massor av garn på ingen yta alls (misstänker en undetectable extension charm. Ni som vet, vet). Det finns även många fina stickböcker och -tidningar, och hela urvalet känns modernt och genomtänkt. Jag plockade på mig en hel del.

20160710_195632-1

Ovan syns två sorters isländskt garn – tjockt, ospunnet plötulopi och det tunna spetsgarnet einband. Plötulopin tänker jag mig ska bli en Rusty cardigan (finns också under namnet Rydraud). Av einband-garnet ska det bli en Lattice, är planen.

På Makeri 14 säljs också Supersoft-garnet (som också finns hos t.ex. Magasin Duett), och jag köpte fyra nystan som redan hunnit bli en kofta (bilder kommer förhoppningsvis snart, ska bara bli frisk från en monsterförkylning först). Jag köpte även två nystan av sockgarnet Socks yeah!, som är på god väg att bli ett par sockar till sambon.

20160710_195846-1

Jag hann också inom garnbutiken Litet nystan, som inte alls är så liten. Mycket stort utbud och många lite lyxigare garner (Madeline Tosh, Malabrigo, Anzula Yarns, m.fl.). Jag köpte en tröjmängd av merinogarnet Yaku 4/16 i en ljust blågrå färg, samt ett mörkgrått nystan. Jag hade först tänkt sticka en Stasis, men hittade sedan Joji Locatellis tröja Nightscape och drabbades av svår beslutsångest. Hjälp mottages gärna i kommentarerna.

20160710_195422-1

 

2 reaktioner på ”l00t

  1. Jag har just hittat till din blogg, och jag tror att det blev min nya favoritblogg. Det här är varför:
    – Du skriver sjukt bra om stickningarna
    – Du är rolig
    – Du väljer jättefina projekt och mönster
    – Du tar snygga foton

    Allt är fantastiskt alltså, förutom att jag får komplex för att jag själv inte är så kul. Nu sitter jag på jobbet och bokför och läser igenom bloggen från början, ett inlägg mellan varje verifikation. Tack!

Lämna en kommentar